söndag 14 oktober 2018

Trädgårdsarbete och söndagspromenad

Vilket härligt väder vi har! Så gott som hela dagen har jag varit ute i vår trädgård. Två nya odlingsplatser har jag och min man skapat av tegelsten. På Instagram har jag sett att flera tränar med slädar med vikter som de skjuter på eller drar. Idag när jag lastade skottkärra efter skottkärra med trasigt tegel (efter vår gamla skorsten) kände jag mig riktigt nöjd, då jag insåg att skjutandet på skottkärran påminner om rörelsen när man skjuter på en släde. Allt trasigt gammalt tegel har jag flyttat till en annan plats. Det som fortfarande var någorlunda helt, gjorde vi odlingsplatser av. Den runda ska jag ha blommor i och den fyrkantiga ska jag odla ätbart.

När jag arbetade i trädgården, passade jag på att ta en medveten paus om 10 minuter. Jag satt där och gjorde absolut ingenting. Om man sitter i naturen eller vid ett fönster (eller blundar) i 10 minuter per dag under 6 veckor, sker positiva förändringar i hjärnan (har man sett i hjärnröntgen) . Vi behöver pauser för att ladda om och för att klara att lagra det vi behöver i hjärnan. Hjärnhälsan har blivit allt viktigare för mig.

Sent på eftermiddagen kom Katta och hennes hund Tyson. Vi promenerade en timme. Den här veckan har jag tränat riktigt bra! Fyra gympass och ett svettigt  trädgårdsarbetespass, plus vardagsmotion på det. Vädret underlättar förstås och gör att jag känner mig pigg. Ju längre in på hösten jag kan behålla träningsrutinerna, desto bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar