fredag 8 juni 2018

Coopertest avklarat

Plötsligt händer det! Efter en månads uppehåll från löpningen, beslöt jag mig för att genomföra Coopers test. När jag värmde upp med långsam jogga hemifrån, kändes det riktigt bra. Framme vid spåret pustade jag lite, satte igång klockan och sprang. En tjej skymtade jag framför mig. Hon sprang intervaller mellan lyktstolpar. Snabb intervall två lyktstolpar och långsam jogg en lyktstolpe. Hon blev min hare. Efter drygt en kilometer kom jag äntligen ifatt henne och så småningom sprang jag förbi henne. Det gjorde mig så nöjd. Men när jag hade sprungit prick 12 minuter, slog jag av klockan och stannade. 1,97 kilometer kom jag. Det var längre än jag hade trott.

Jag hittade en tabell hos Sofia Bursjös blogg "Uppochhoppa" som tar hänsyn till ålder och kön. Enligt den har jag bra kondition (det trodde jag inte). Det var ju roligt. Nu har jag dessutom något att utgå från, för att veta om jag förbättrar mig.

Men vad mina ben blev trötta! Det finns ingen bättre träning för benen än löpning! Det tröttar verkligen ut benen och musklerna på både benens fram- och baksida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar