måndag 20 mars 2017

Vardagsmotionens positiva effekter

Vilken chock det var att vakna till en snöig värld i morse. Som vanligt gick jag till jobbet. Numer tar jag nästan alltid den längre vägen. Jag ser helt enkelt till att gå upp i tid, så jag hinner ta den. Sedan jag började gå till och från jobbet, känner jag mig så mycket piggare. När jag åker bil, är jag inte alls lika pigg och alert. Det är som om hela kroppens system kommer igång när jag går. Idag gick jag med jackans kapuschong uppe och såg egentligen knappt omvärlden. Men det gör inget. Jag bara går i min lilla bubbla och lyssnar på poddar. Egentligen tror jag att jag är en person som föredrar att lyssna och har varit det under många år. Redan när jag var liten, kunde jag stänga in mig i vardagsrummet hemma hos mamma och pappa och sitta med hörlurar på och lyssna på radioprogram eller skivor. Förutom det läste jag böcker som en galning. Tv-program var inte lika aktuellt för mig. Jag ville helst vara ifred på mitt rum och läsa. Man kan nog säga att jag är urtypen för en introvert person. Jag hämtar kraft i att vara ensam.

Om vårarna har jag en förmåga att vara extra pigg och glad. En del blir ju deppiga på våren, men jag tillhör den andra sorten, som blir gladare. Ljuset och hoppet om värme och att ledighet närmar sig, är ju bara så underbart. När jag var yngre blev jag inte alls påverkad av årstiderna. Jag tänkte knappt på dem. Numer upplever jag sen höst och vinter som en oerhört tung period. Oktober till jul är bar en enda lång väntan på att det ska bli slut på året och att det ska vända och bli ljusare.

Tack och lov smälte morgonens snö bort under dagen och när jag gick hem var det snöfritt igen. Det är många fördelar med att promenera till och från jobbet. Förutom att jag blir piggare, får jag dagsljus, motion, tid till eftertanke, stressar av och samtidigt motionerar jag. Jag tänker bättre också när jag rör på mig. När jag är hemma och blir drabbad av ett större problem, börjar jag genast göra rutinmässiga saker, som att städa. Det är för att jag löser problem bättre då. Ja, jag är supernöjd med att jag motionerar mycket och har fått till det fler gånger per vecka än jag satte som målsättning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar