lördag 18 mars 2017

Härliga lördag

Som vanligt vaknade jag tidigt, trots att det är helg. Men jag lyckades ligga still till strax före klockan sju i alla fall. Vid 11-snåret gick Sofie och jag ner på stan och åt lunch. Jag frågade Sofie om hon hade hört talas om "Bechdeltestet". Det hade hon inte. Det är en kvinna som heter Bechdel, som har kommit på att man kan kika efter vissa saker när man ser på film eller serier. När två kvinnokaraktärer i en film eller serie är namngivna, så kan man kika om de har en dialog i filmen/serien och om de då pratar om något annat än män, så har filmen/serien klarat Bechdeltestet. Hur ofta ser man två manliga namngivna karaktärer ha en dialog om kvinnor? Inte särskilt ofta va!Det är få filmer och serier som gör det. Sofie sa att det räcker med att kika på en film eller serie, så upptäcker man snabbt, att kvinnor överhuvudtaget, ar lite dialog och utrymme i jämförelse med män. Det finns även få kvinnliga filmregissörer. Vi lever i en sådan mansdominerad värld!

När jag läste litteraturvetenskap, fick vi ofta i uppgift att undersöka olika teman i texter, så jag gillar verkligen att både läsa och titta på film efter olika teman. Jag kommer att bli lite mer vaksam på hur det är i filmer och serier. Serier som "Skam" och "The orange is the new black" är bra, eftersom kvinnorna är framträdande i dessa serier och männen har inte lika stort utrymme. Ja, det var lite vad vi diskuterade under lunchen.

Min man är rejält förkyld och det är väl ingen hemlis direkt, att jag blir rastlös av att bara vara hemma och smyga för en sjukling som sover och sover. Så jag och Kinna tog en långpromenad efter lunch. Jag passade på att fotografera henne.

Sjön Möckeln låg lite halvöppen. Snart är nog isen bort helt och hållet



Kinna njuter av solen



Min favoritbild!
Den här katten träffade vi på.

Min man är glad att jag har blivit "lite rastad" och samtidigt fick han sova ifred. Hoppas han är piggare i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar