lördag 18 februari 2017

Illusionen om det perfekta hemmet

Vi har på inget vis ett välstädat hem. Oftast städar jag bara på helgerna, eftersom jag tycker det är så mycket roligare att hålla på med annat i veckorna. Ibland struntar vi (ja jag bor ju faktiskt inte ensam i huset) i att diska till och med. Det straffar sig förstås, när någon kommer och hälsar på spontant. Då känns det inte så kul! De flesta människor anser ju fortfarande att det är kvinnans lott att diska och städa. Om det är ostädat hos någon, är det knappast någon som undrar "hur står han ut", utan man undrar snarast "hur stor hon ut och varför gör hon inget åt det?". Även om vi ska vara jämlika i dagens Sverige, känns det ändå som att det är kvinnans ansvar att hålla ordning i hemmet. Kvinnor anses vara mer ordningsamma än män också. Slarviga karlar är det ingen som höjer ögonbrynen åt. Medan slarviga kvinnor är en helt annan sak. Nu är jag inte slarvig alls, utan jag struntar helt medvetet i att städa vardagar. Men jag har knep för att stå ut med oreda.

Jag har en förmåga att trycka in saker i garderober, lådor eller i vår källare. Just källaren är perfekt att utnyttja när det är dags för "katastrofstädning" det vill säga, man måste få huset att se städat ut på mindre än 30 minuter. Då slänger jag ner allt löst i källaren. En fungerande strategi under lång tid (eftersom källarutrymmet är rätt stort), tills man inser att snart tar jag mig inte fram i källaren.

Ja, så här såg källaren ut i morse. Massor av kartonger efter saker vi köpt, såsom kaffemaskin, ljusstakar, skor och annat. Lite julklappspapper och kartonger fanns också kvar. Längst ned i rummet på hyllorna finns min mans verktyg och annat som han använder när han snickrar.

Idag gjorde jag ett rejält röj och min man fick köra bort allt skräp på en släpkärra. Det här var en första "katastrofrensning". Nu återstår att plocka med verktyg, spik, skruvar och annat konstigt som min man har på lager.

Det gröna till vänster i bild, är mina pelargoner som jag har övervintrat i källaren. De verkar må bra där, än så länge.

Så här ser det ut nu. Det är lite lättare att komma fram till torkrummet (dörren man ser till höger vid sidan av varmvattenberedaren).

Då är det officiellt, projekt källarrensning har påbörjats. Förutom detta rum, har vi ett till som är fyllt med flyttkartonger med grejer såsom julsaker, påskpynt, barnböcker, barnkläder, leksaker, pussel, prydnadssaker, fotografier och en massa mer. Är man en hamster som jag, så är man. Men i vår ska det i alla fall minska på lagret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar