söndag 15 januari 2017

Promenader och matlagningstips

Både igår och idag har jag promenerat. Igår höll min man mig i sällskap  (motvilligt). Han är inte förtjust i att promenera eller träning överhuvudtaget. Men han är bra på att peppa mig. Men igår fick jag med mig honom i alla fall. Efter 27 år tillsammans tycker jag fortfarande att han är en av de bästa att ha sällskap med. Sen är det ju alltid lättare att prata när man rör på sig samtidigt, tycker jag. Man kan bara gå och prata om det man ser/upplever och slipper distraktioner såsom surfplattor/mobiler eller tv:n. Mitt mål är nu att jag ska få med mig mannen på promenad en gång per helg. Får se hur jag lyckas med det...

Idag har Petra och jag promenerat. Sen har jag lagat kvällsmat till min man (ibland måste jag chocka lite). Jag skalade fyra potatisar, tre morötter och stavade dem. Sen stekte jag dem mjuka under lock. Samtidigt brynte jag blandfärs och finhackad lök i en annan stekpanna. När potatis- och morotsstavarna var mjuka och köttfärsen brynt, tog jag fram en ugnsfast form och varvade stavar/köttfärs/riven ost i två varv. Jag kryddade med salt och peppar och en pressad vitlök. Sedan fyllde jag formen med lite mjölk och toppade med mera ost och ställde in i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter. Min man gillade gratängen mycket och det blev även två matlådor till honom. Själv åt jag stekt pasta som jag älskar.

Det här med selfies är inte helt lätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar