fredag 30 december 2016

Ännu en ledig dag

Semester är inte dumt, men ibland undrar jag om jag inte är gjord för att slappa, eftersom jag inte mår helt bra när jag är sysslolös. Idag har jag rensat skafferiet, kylskåpet och vår köksö. Dessutom har jag fixat i min mans garderob, där en hylla hade rasat och alla kläder låg huller om buller. Det är sådana där tråkiga men nödvändiga saker att göra. Jag har också tvättat soffklädseln i vardagsrummet. Vi har en Ektorp soffa från Ikea, där överdragen går att tvätta, vilket är väldigt praktiskt. Vi har vita, vilket gör att jag kan tvätta dem med klorin (inte så miljövänligt, jag vet) och då blir de som nya igen.

Jag har redan städat bort julen också. De där mörkröda gardinerna gör mig nedstämd, så jag satte upp de blommiga igen. När solen skiner in (vilket den inte gjorde idag) känns det som vår i vardagsrummet. En härlig känsla, som är mycket bättre än det där röda murriga, mörka.

Det här pysslandet hemma, gör ju automatiskt att jag rör mig mer än 30 minuter per dag. Igår bar jag ner vardagsrumsbordet till källaren. Ja, det var ju inte helt enkelt kan jag säga. Först hade jag problem med att få bordet genom dörrhålet från hallen ner till källartrappen. Till slut baxade jag det på högkant och öppnade ytterdörren lite, för att lirka ut bordsbenen där. Det är tungt bordet. Så det var kämpigt att baxa ner det trappsteg för trappsteg. Men när det var fem trappsteg kvar, satt bordet fastkilat och jag insåg att dörrhål är smala av en anledning kanske. Det kan ju vara så att man inte ska bära ner saker som är så stora att de knappt går igenom dörrhålet. Men att baxa upp bordet igen var helt uteslutet. Så jag letade på verktyg och skruvade av benen (det hade ju varit smart att göra innan jag bar ner det...). Så till slut fick jag ner bordet och då var jag så trött i armarna och axlarna att jag aldrig mer ville se bordet. Det blev en rejäl styrkeprövning. Nu har vi istället ett runt, mindre vardagsrumsbord, som jag fått låna av min dotter. Det passar fint i vardagsrummet. Jag ska fotografera det i morgon och lägga upp på bloggen. Nu är det så mörkt och ser tråkigt ut, när sofforna saknar överdrag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar