tisdag 1 november 2016

Regn, immunförsvar och längtan efter sol

Enda fördelen med detta regnande är att Panzer vill vara inomhus och mysa. En katt i knät värmer så gott! Ikväll hade Aud och jag bestämt att vi skulle ses och springa. Men hon avbokade. Regnväder och mörker är bra förutsättningar för mig. Få är ute och rör på sig då och jag kan jogga i min egen lilla värld. Visst blev jag lite blöt om benen, men det var överkomligt. Jag fick ihop 4.3 kilometer.

Min man är förkyld igen. Ibland upplever jag att han är den klenaste mannen i världen som så ofta är förkyld. Vi äter ju i princip samma kost. Frukosten skiljer sig åt. Jag äter alltid Wasa sport knäckebröd och kaffe. Han äter flingor med mjölk (hur kan man stå sig på det?) eller mjuk macka. Dagtid äter jag minst en frukt och ofta sallad eller rivna morötter till lunch. Han äter ofta medhavd matlåda. Jag äter skollunch. På kvällarna äter vi samma mat. Lite skillnad är det ju mellan vår kost, märker jag nu. Men det borde väl inte påverka hälsan så mycket eller?

Kanske är det gener som påverkar vårt immunförsvar? Dessutom blir han så himla sjuk varje förkylning. Han får så gott som alltid feber och blir helt utslagen. Jag får sällan feber och kan vara riktigt dålig två max tre dagar och det sker sällan.

Men det här regnandet och mörkret gör mig trött. Jag är glad över att vi åker utomlands i början av januari. Även om det svider i plånboken nu, är det värt varenda krona. Alla borde få åka en vecka på solsemester under vinterhalvåret. Kicken och energin efter en veckas sol och bad är otrolig! Längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar