söndag 18 september 2016

Trädgårdsarbete som styrketräning

Idag har jag tagit bort allt rivningsvirke. Det var en hel del kan jag säga. När vi rev kastade vi det från balkongen och sen har det legat där. Så jag lekte "Arga snickaren" och städade upp. Det som skulle kastas la jag på en pall längst ner i trädgården. Min man ska ta pallen med kranbil någon dag (förhoppningsvis snart!). En del virke bar jag dit, en del körde jag på skottkärra dit. Men trävirke som inte var tryckimpregnerat, ställde jag vid min mans såg. Det kan han kapa i lämpliga längder så vi kan elda upp det i vinter.

När allt skräpvirke var borta, var det dags att lägga plattor nedanför trappan. Gud vad tungt det är att lägga plattor! Först fick jag "gräva upp dem" eftersom jag lagt dem under altan (inte på varandra tyvärr, utan varje platta låg på marken). Eftersom de låg under altan fick jag gå hukad. Sen bar jag dem till trappan och försökte få dem ligga i våg (det är lögn i h-vete att få till det!). Min man får rätta till dem. Nu har jag gjort grovjobbet (hakade burit fram och dit dem).

Trött insåg jag att jag aldrig kommer orka att träna idag. Lite besviken på mig själv hann jag bli innan jag insåg, att jag faktiskt har tränat idag. Arbetet med plattorna och skräpvirket, kan jämställas med styrketräning. Kroppen vet ju inte om jag lyfter plattor i trädgården eller tyngder på gymmet. Då blev jag nöjd och glad igen. För nu har jag slagit två flugor i en smäll: fått finare trädgård samtidigt som jag tränat muskler.

Ja och så har jag grundmålat virke. Om man kunde tävla i målning av lösvirke skulle jag ha en väldigt god möjlighet att vinna den titeln. Det är lite suggestivt och märkligt lugnande att måla virke. Men bäst gillar jag att måla när det sitter på huset. Nästan all panel är uppe på balkongen nu. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar