torsdag 24 december 2015

Julfirande

Vi har haft ett mycket lugnt julfirande. Sara, Sofie, Steffanie och Sofies sambo Micke kom på frukost. Det var så mysigt att ha alla samlade! Efter frukosten tog Sara, Sofie, Micke och jag ett bad i tunnan. Steffie och min man fixade och förberedde lunchen under tiden. Klockan två serverades lunchen. Det blev lite senare än vanligt, eftersom jag hade köpt en så stor kalkon, som tog tid att tillreda. God blev den i alla fall. Den är superenkel att göra, bara att stoppa i en stekpåse och låta den vara i ugnen. Av köttsaften gör jag sås, med hjälp av grädde, en klick smör och maizena. Lite salt och peppar och voilá, såsen är klar. När barnen kikade på Kalle, diskade jag och plockade undan, sen vilade jag och min man. Sen blev det julklappsutdelning. Det bästa med julafton är att vi är samlade allihop och har det mysigt tillsammans.

Frukost och då är vi ostylade i mjukiskläder



Kall mat på köksön

Salami, corizo, ägghalvor och så min nyfunna kärlek: rödkålssallad á la Ernst

Rödkål, lime, socker, salt och lite olja och rödkålssalladen blir otroligt god

Steffanie och Sofie



Potatisgratäng (ingen av oss äter Jansson) och kycklingprinskorv och köttbullar av kycklingfärs. Sara äter endast fågel och fisk och därför har vi det också på julbordet


Mina fina döttrar, som är fina på såväl in- som utsidan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar