söndag 2 mars 2014

Varför göra det lätt för sig...

Vaknade och mådde uselt. Illamåendet sköljde över mig i vågor och jag var helt säker på att jag fått maginfluensa. Åt frukost och väntade, men nej, ingen magsjuka startade. Bestämde mig för att avvakta joggingturen och istället pyssla med gästrummet. Då hade jag nära till badrummet, ifall att.
Mitt humör var nu inte glatt, kan jag avslöja. När jag hade spacklat 2/3 av rummet insåg jag att spacklet inte skulle räcka. Väggarna var täckta av gammalt klister efter glasfiberväven och kändes som blindskrift. Inte hade jag lust att köpa mer spackel, utan provade en ny teknik. Väggarna blöttes med blomspruta och därefter skrapade jag bort "blindskriften" med spackelspaden. Blöta och skrapa, blöta och skrapa. Tapetresterna kom ner i stora, blöta, kalla, klistriga sjok. Blä, men det gick snabbt att få väggarna rena. En gul skiva (någon typ av gipsskiva) framkom. Men, vad smidigt, tänkte jag och beslöt mig för att blöta upp allt spacklat för att få även dem väggarna rena. Nu var tapetresterna blöta, kalla, klistriga och liksom sandiga (spacklet). Spacklet gjorde att jag fick blöta/spraya så mycket mer innan tapeten kunde skrapas bort. Nu slipper jag slipdamm i alla fall.
 
Sen var det dags för målning av tak och väggar. Rollerhylsan jag hade köpt, visade sig vara för liten för min roller. Provade en mindre roller, då var hylsan för stor (vad är oddsen för det?!). Valde den som var för liten. Började rolla taket sedan väggarna. Ganska snart släppte rollerhylsan från rollern och jag fick kladda och dra rätt den igen. Humöret sjönk ytterligare. Gång på gång upprepade jag manövern och den fungerade kortare och kortare stunder. Till slut, när det var dags för snedtaket, gav jag upp och tog elementrollern istället. Färgen drippade och droppade till förbannelse och jag blev mer och mer frustrerad, alltjämt medan min man kikade på Vasaloppet i lugn och harmoni.
Lägg till det faktum att jag hade bjudit in pappa på fika och hade lovat att hämta honom kl 14. Klockan 13:40 slutade jag måla, kastade mig i duschen och åkte därefter och hämtade pappa. Självklart hade jag förträngt att svärfar fyller år idag och skulle uppvaktas. Efter ett par timmars samvaro med pappa, skjutsade jag hem honom (släppte av min man hos svärfar på ditvägen) och åkte sen till svärfar. Klockan 19:15 åkte vi därifrån i snövädret. Ingen jogging för mig idag.
Jag skulle ha behövt boxas ikväll, för att bli av med lite frustration/aggression. Nu vill jag bara glömma den här dagen, grrrr!
En del av "blindskriften avskrapad och det spacklade till höger som ska
blötas upp och skapas, varför göra det lätt för sig... När man kan göra
det krångligt liksom...
Stora färgklickar på golvet som inte var mysiga att trampa i
Min pappa och jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar