tisdag 18 februari 2014

Sjögrens syndrom


Under dagens tandläkarbesök, fick jag veta att torra ögon och torr mun kan bero på att man har drabbats av en sjukdom som kallas "Sjögrens syndrom". Det var oväntad information för mig, som varit helt övertygad om att jag har övergångsbesvär. Eftersom jag varit torr i munnen/svalget sedan november, trodde jag det fanns risk för att jag hade fått karies eller mer tandsten än vanligt. Därför berättade jag om min muntorrhet för tandläkaren. Tydligen är det så, att det tar tid innan muntorrhet påverkar munhålan så mycket att det blir karies eller blottade tandhalsar. Varje morgon och kväll använder jag tandtråd och "plastgranar" plus att jag borstar tänderna. Så jag hade knappt någon tandsten, det var ju skönt! Jag fick tipset att köpa sugtabletter, dricka mycket vatten och skölja munnen med vatten efter måltider. Dessutom tyckte tandläkaren att jag ska söka läkarhjälp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar