söndag 6 oktober 2013

Att hantera värmevallningar

När vi var på semester, hade jag mindre värmevallningar, än nu. Just nu har jag bedrövligt många per dygn. Det ser ut som jag rodnar och så översköljs jag av värme. Under nätterna vaknar jag varenda gång det sker.
Jag är helt övertygad om att det är stressen som bidrar till att de har ökat. Därför tänker jag börja med regelbundna avslappningsövningar. Jag har en cd med en rad avslappningsövningar. En gång per vardag tänker jag köra en av övningarna och två gånger per helgdag.
Det bästa är ju om jobbstressen kan minska, vilket alltid är svårt, då tidspress är oundviklig. Men jag kan ju försöka att vara lite mer "här och nu" och blicka mindre framåt. När jag tittar framåt stressar jag lätt upp mig, om jag tror att jag kommer hamna i tidspress. Fokus på här och nu, ger ett större lugn i stunden, tror jag.
På fritiden ska jag vara mer lyhörd för den egna kroppen och sikta på att göra roliga, avkopplande aktiviteter och färre "måsten".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar