söndag 26 februari 2017

Att så blommor

Mina fröer från Odla.nu kom häromdagen i ett stort kuvert. Himla smidigt och prisvärt att beställa fröer på nätet, tycker jag. Ett annat år var vi fyra stycken som träffades och beställde olika fröer på nätet. Sen odlade vi och delade med oss till varandra. Det blev mängder av plantor. Kul med olika sorter och ofta köper man (i alla fall jag) en eller två plantor som sedan sprider sig eller växer till sig så man kan dela. Fler behöver jag inte.

Den här gången beställde jag själv och det blev ettåriga blommor. Blir det många plantor kan jag alltid ge bort. Idag sådde jag fyra sorters blommor i plastmuggar. Dessa kan man återanvända när man väl planterar ut blommorna sen. När fröerna är små är det trixigt att så. Med hjälp av "penntricket" fixade jag det lätt. Jag har fått tipset att använda en blyertspenna  av Petra. Man doppar pennspetsen i vatten och därefter i skålen med fröer. Då får man med sig en lagom mängd frö till en mugg.

Gästrummet får agera "barnkammare" till fröodlingen. Solen skiner in fint där och dörren går att stänga (ingen kattmarodör kommer åt dem). Dessutom kommer jag minnas att vattna dem när ser dem varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar