lördag 19 november 2016

Inre motivation och drivkraft ställt mot yttre motivation

Min vän Camilla är lite frustrerad över mig. Hon har svårt att förstå att jag inte triggas och motiveras av att tjäna mer pengar. När jag gör ett sidouppdrag, vill jag att det ska vara lustfyllt. För mig finns det ingen anledning till att arbeta eller samarbeta med personer som är pompösa, när jag ska göra det på min fritid. Nej! Då kan det kvitta! Men, säger Camilla, tänk på pengarna. Nej, det är inte värt pengarna, tycker jag!

Det låter säkert konstigt för fler än Camilla, men pengar har aldrig varit min drivkraft.. Aldrig! Förmodligen är jag alltför luststyrd för att kunna tänka på pengar. Pengar i sig är ju inget lustfyllt alls. Det är det man kan göra med pengar, som blir det lustfyllda. Men för att kunna göra riktigt lustfyllda saker, behöver man tjäna så stora pengar, att det är näst intill omöjligt. För mig är pengar yttre motivation - det är något utanför dig själv som tillkommer.

Nej, istället är det själva arbetet som behöver vara lustfyllt för mig. Eller kanske inte lustfyllt, men det behöver ge mig tillfredsställelse. Det räcker väldigt långt, att känna att jag kan hjälpa någon eller några människor. För mig är det inre motivation - det är något inom mig själv som tillkommer.

Hur är du? Styrs du av inre eller yttre motivation?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar