lördag 13 februari 2016

Så blev det vinter igen

Fantastiskt vad det snöar ute. Sofie och jag passade på att vara ute och fotografera. Vem vet hur länge snön kommer ligga kvar? Visst längtar jag till vår, men det är i alla fall betydligt ljusare ute med snö. Dessutom är det ju kul för alla vintersportare och barn, att få utnyttja snön i aktiviteter.

Det gällde att få med något mer motiv än snön, annars blev det så vitt, att det inte gick att fokusera


Just här är vattnet lite strömt och fryser inte till så lätt

Lite (med betoning på lite) färg blir det tack vare det gula gräset

Visst får jag lust att åka skidor, om jag bara hade några, skulle jag åka direkt!


Sofie som fotograferar



Istället för att sporta på skidor, får jag skotta och sopa snö. Jag får i mig frisk luft och rörelse av det också, även om jag inte har någon större lust att skotta lika länge, som jag skulle ha åkt skidor. Det är förresten typiskt mig att inte ha skaffat några skidor. Jag har pratat i flera år om hur gärna jag vill ha ett par löparskidor, ändå har jag inte köpt mig några. Skridskor är också något jag har pratat om i många år, att skaffa mig. Förr åkte jag på min fasters gamla skridskor. De var gulnade av ålder, stenhårda i lädret, för stora och med rostiga krokar. Men det gick finfint ändå att åka på dem på sjön bakom huset, när vi bodde på landet. Sen flyttade vi till stan och jag insåg att jag inte komma med de uråldriga skridskorna till stans anläggning.

Under flera år lånade jag min svärmors vallningsfria löparskidor och åkte på gärdet hemma på landet. Men så lånade min svägerska dem, flyttade och så kom de bort i flytten. Jag blev nog mer ledsen än min svärmor över det. Nu har vi svärfars skidor i garaget. Dem skulle jag kunna låna, om inte bindningarna var för gamla. De passar för pjäxor med "ögla" framme i tån. När jag googlar på nätet, ser jag att de inte producerar sådana pjäxor längre, ledsamt nog. Nej, så jag får nog faktiskt investera i egna skidor och pjäxor om det ska bli något skidåka av här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar