söndag 27 november 2016

Att baka Bruna bröd

Bruna bröd bakade min farmor. Kakorna var alltid favoriter bland oss systrar. Farmor var duktig på matlagning, bakning och sömnad. När hon var ung gick hon på husmorsskola i Stockholm. Min farmor föddes 1904, så det var ett tag sedan. Hon är min förebild när det gäller bakning.

Bruna bröd är enkla att göra. Jag började med att finhacka 1 dl sötmandel. Sen tillsatte jag 5 dl mjöl, 2 dl socker, en tesked kanel, en halv tesked kardemumma, en tesked hjortronsalt. Jag blandade allt med en sked och tillsatte därefter 200 gram smör som jag finfördelade och blandade så det blev en grynig massa. Därefter tillsatte jag 1 ägg så att det blev en deg.

Därefter rullar jag bollar av degen i storlek typ större köttbullar. Sen plattar jag till bollarna genom att trycka till dem i en tallrik fylld med pärlsocker. Sen placerade jag dem på en plåt som jag satte in i mitten av ugnen (200°) i 10 minuter. 55 kakor blev det och sammanlagt tog det (inklusive hackandet) en timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar