söndag 17 januari 2016

Scones med rågmjöl

Kylan håller i sig och jag nöjer mig med att titta ut på det vackra vädret, men annars stanna inomhus och göra typiskt söndagsgöra, nämligen städa. Ja, så gott det går utan vatten. Min man håller på och försöker byta varmvattenberedare. Det går sådär och  jag gör det som är klokast just nu: håller mig undan.

Istället bakade jag scones. Jag gjorde en variant på receptet i Vår kokbok. Följande ingredienser använde jag:

4 dl rågmjöl
4 dl specialmjöl
2 dl yoghurt
1 dl mjölk
4 tsk bakpulver
100 g margarin
1 tsk salt

(Gräddas i 250 grader mitt i ugnen)

När jag hade kavlat ut degen, hade jag på lite flingsalt på. Anledningen till att jag använde yoghurt, var att datumet hade gått ut på den och jag ville därför använda den hellre än mjölk, för att slippa slänga den.


Lite ohälsosamt mycket flingsalt, men mums vad gott!
Smält smör och bjönrbärsmarmelad, mmmm gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar