onsdag 29 april 2015

Planering för framtida boende

När man som jag, är en planerande människa, tänker man framåt, ibland så långt som  tio år. Var ska jag bo om tio år? Om allt går bra, är jag snart 61 år och närmar mig pension. Kanske är det då dags att tänka på att flytta, innan det blir jobbigt med tvättstuga i källaren och sängkammare på övervåningen.

Ena stunden fantiserar jag om en liten enplansvilla med liten gräsplätt och gärna sjöutsikt. Ja, jag har tittat ut flera hus med rätt storlek och läge. Det är bara en liten bekymmersam detalj, min man är inte lika förtjust i området.

Nästa stund ser jag oss bo i lägenhet (en med tvättmaskin, torktumlare, balkong och hiss). Men med en sommarstuga att åka till. Den ska förstås ligga i närheten av sjö, skog och gärna ligga lite avskilt från grannar. Naturligtvis har vi även undersökt var vi kan tänka oss för område för eventuell sommarstuga. Vi har åkt runt och kikat, känt efter om vi kan tänka oss just det området.

Vi har också (i våra mer orealistiska stunder) fantiserat om att bo utomlands. Men hur ska vi kunna flytta från barnen?! Som sagt, orealistiskt!

Det är sådant här man kan roa sig med, när man blir äldre, fantisera och planera framåt, för en mer impulsiv vardag. Tänk när vi är så gamla, att vi inte längre arbetar, utan kan styra vår vardag helt och hållet. Fast det lär dröja. Det tycks som om vi som är födda på 60-talet får arbeta i många år till, innan vi får ekonomi att vara hemma. Men det är en annan diskussion.

Bilden är från 2004 och visar Sofie (då 13 år)  framför sin mormor och morfars drängstuga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar