lördag 25 september 2010

Senaste kontrollen

I tisdags var jag på kontroll igen på USÖ. Allt såg bra ut, så nu fick jag sluta med de bakteriedödande dropparna och så behöver jag bara ta de pupillvidgande på kvällen. Tydligen måste man ta pupillvidgande droppar så fort man har opererat ögat, eftersom det då frigörs proteiner i ögat som kan leda till att det "fastnar" på något vis (var? hornhinnan eller?) om man inte tar pupillvidgande. Så ska jag fortsätta med kortisondropparna tre gånger per dag. De är inte till för inflammationsrisk i ögat, utan för att ögat sväller upp/svullnar vid operation och då kan något i gula fläcken skadas ( ja de pratar ju med en massa fackuttryck och snabbt går det, så jag hängde inte med på riktigt alla detaljer), därför måste man fortsätta med kortisonet. Jag gissar att Guy Shanks har förstått att det är säkrast att motivera varför jag ska göra vissa saker, annars kan det vara risk för att jag struntar i det ;-) JAG tycker ju att ögat är bra nu (förutom gasen som skvalpar alltjämt).
De testade min syn och den var förvänansvärt bra efter lite drygt två veckor. Jag tycker själv att jag ser som tidigare, så jag är helnöjd. Men de pupillvidgande gör ju att man ser sämre.

Jag berättade att jag hade läst på nätet om sådana som har opererat samma öga tre gånger för hål på näthinnan (det vill jag ju undvika!). Då tittade han på mig och sa snällt "det finns dem som är opererade 12 gånger för hål på näthinnan, men det står inte på nätet". Inte så uppmuntrande med andra ord :( Fast han tycker att det ser bra ut hittills och att jag inte ska oroa mig för det (förträng, förträng med andra ord!).
Gasen försvinner alltmer. För mig ser det ut om att den sjunker, men då vi ser upp och ned, är det egentligen så att gasen har stigit. Det ska gå fort på slutet, sa läkaren. Själv tycker jag att dessa tre veckor har segat fram. Fast det är klart, om jag jämför med den vidriga hemmorojdoperationen där jag först blev smärtfri efter 6 månader, är detta "lätt som en plätt". Ingen smärta alls i princip, tack och lov! Men så klart irriterande att bli kallad för stekare när man går runt i mörka glasögon... eller mycket irriterande när man spiller, drattlar och tar fel ;-)
Dessutom är det oerhört irriterande att inte få köra bil. Fast jag är ölvertygad om att jag skulle klara det nu. Igår testade jag att cykla till och från jobbet och det gick ju finemang.
Den 2/10 får jag sluta med de pupillvidgande dropparna och trappa ned kortisonet till två gånger/dag. Onsdag den 6/10 ska jag på nästa koll och då tänker jag köra dit själv, så det så ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar